Nieuws 2022
Steeds minder fritwagens in België
Zo’n beetje heel België heeft last van de hogere energieprijzen. Helaas worden vooral de frietwagens hierdoor erg getroffen. Het aansluiten van alle frituren, vriezers en koelingen is zeker niet goedkoop. Daarvoor wordt een hoop energie gebruikt. Steeds meer fritwagens komen hierdoor in de problemen. Met de huidige energieprijzen kunnen ze amper meer rondkomen. Steeds meer frietwagens zullen hierdoor ook verdwijnen.
Toch zal een heerlijke portie friet nooit verdwijnen uit Vlaanderen. Je zou de Vlaamse frieten bijna Vlaams erfgoed kunnen noemen en daarom zal de regering het nooit toestaan als er echt veel te veel frietwagens verdwijnen. Wees dus niet bang, je zult altijd kunnen blijven genieten van heerlijke friet van de fritwagen.
Plastic verpakkingen moeten weg
Afgelopen week heeft de EU in Brussel besloten dat het aantal plastic verpakkingen enorm moet afnemen. Denk bijvoorbeeld aan de plastic shampooflesjes in hotels en aan de plastic stickers op fruit. Maar ook de plastic frietbakjes moeten onder handen genomen worden. Nu denk je misschien, dat is toch makkelijk, want er zijn al kartonnen bakjes. Maar dat is helaas iets minder makkelijk dan gedacht. Om zulke papieren bakjes zit namelijk ook een plastic beschermlaag en ook dit is niet mogelijk. Hoe ga je dan een frietje meenemen van de mobiel frituur naar huis? Dat is een goede vraag waar de uitbaters van een frituurwagen nog eens goed over moeten nadenken.
Friet in een puntzak of in een bakje?
De discussie onder frietliefhebbers blijft voortbestaan. Want eet je je friet nu liever in een puntzak of in een bakje? Iedere fritwagen doet het weer anders, dus het is altijd weer afwachten wat je zult krijgen.
De voorstanders van friet in een puntzak zullen zeggen dat dit de typisch Vlaamse manier is en dat het makkelijk vasthoudt. De tegenstanders zullen het vooral hebben over de saus die zo onhandig is. Je hele handen zitten bij een puntzak namelijk onder de saus. Tegenwoordig hebben sommige frietwagens hier wel een oplossing voor, namelijk een soort apart bakje bovenaan de puntzak, waar de saus in gedaan kan worden.
Anders fritwagens doen hun fritten in een bakje. Zo’n bakje is volgens voorstanders handiger omdat de saus in een apart vakje kan. Ook kun je het bakje neerzetten op tafel zonder dat alle frieten eruit vallen. Het nadeel van het bakje is dat je het staand niet zo lekker kunt vasthouden.
Mestactieplan brengt productie Vlaamse friet in gevaar
Afgelopen weekend lekte het zevende mestactieplan uit. In dit plan worden de nieuwste regels omtrent bemesting van de landbouw gepresenteerd. Deze strengere regels riepen bij veel politieke partijen vraagtekens en protest op. Door deze actie zouden namelijk vooral de aardappelboeren beperkt worden. Dit heeft ook gevolgen voor de frietproductie.
Iedereen haalt natuurlijk graag wel eens een frietje bij de mobiel frituur of bij de frituurwagen in de buurt. Wij zijn gewend dat deze Vlaamse frieten ook van Vlaamse aardappelen gemaakt worden. Als het mestplan zoals afgelopen weekend uitgelekt is ook daadwerkelijk op die manier doorgezet wordt, zal onze friet echter niet meer van Vlaamse aardappelen gemaakt kunnen worden. De aardappelen zullen dan uit het buitenland gehaald moeten worden. Wij hopen natuurlijk dat dit niet zo ver hoeft te komen, maar het is afwachten wat de regering zal doen.
McDonald’s lanceert Happy Meal voor volwassenen
Misschien durf je het niet toe te geven, maar je bent zeker niet de enige volwassene die stiekem nog steeds af en toe een Happy Meal bestelt in plaats van naar de fritwagen of frietwagen te gaan. Helaas is het vaak net niet genoeg om helemaal vol van te zitten, maar dat geeft niet. Het concept is gewoon erg leuk. Zo leuk zelfs, dat de Amerikaanse McDonald’s een Happy Meal voor volwassenen heeft gelanceerd. De inhoud is alleen wel net iets anders dan dat we gewend zijn van de kinderversie. Het is namelijk iets meer aangepast op de eetbehoeftes van volwassenen. Zo kun je kiezen uit een Big Mac of 10 kipnuggets. Daarbij krijg je automatisch een grote friet en een drankje. En natuurlijk zit ook het welbekende speelgoed erbij.
Helaas wordt de Happy Meal versie voor volwassenen op dit moment alleen geserveerd in de Verenigde Staten. Maar wie weet wordt de Belgische McDonald’s wel geïnspireerd en kunnen wij binnenkort ook van deze lekkernijen genieten.
Grootste frietopslagplaats van de Benelux gebouwd
Het is iets waar je misschien nooit over nadenkt, maar voordat je een frietje kunt halen bij een mobiel frituur, gaan alle voorgesneden frieten eerst naar een enorme opslag. (Tenzij je huisgemaakte friet bij een frituurwagen bestelt natuurlijk). Op dit moment wordt de grootste frietopslagplaats van de Benelux gebouwd op een industrieterrein in Tilburg (Nederland). Dit wordt de opslagplaats voor aardappelverwerker Agristo. Omdat het gebouw zo hoog wordt, kunnen er wel 150 miljoen porties friet in opgeslagen worden. Dit is wel 42 miljoen kilo friet. Kun je je voorstellen hoe groot dat is? Deze frieten worden uiteindelijk natuurlijk verdeeld over alle snackbars, frituurwagens, restaurants, foodtrucks en supermarkten.
Waarom je nu veel friet zou moeten eten!
Veel friet eten? Dat klinkt als de droom van ieder kind (en stiekem ook van veel volwassenen). Toch is het wel een goed idee om nu nog eens goed te profiteren. In ons vorige artikel spraken we over de mogelijke verdubbeling van de prijs van friet, maar er is nog meer slecht nieuws. Experts verwachten namelijk ook dat de prijsverdubbeling van friet heel lang zal aanhouden. Er wordt door de experts geen daling verwacht van de verdubbelde prijs tot minimaal 2024. Voor de prijs waarvoor je nu dus twee frietjes bestelt bij de fritwagen, kun je de komende jaren nog maar een frietje krijgen. Dat betekent dat je nu nog even kan profiteren van de ‘lage prijs’. Dat is dus de reden waarom je nu veel friet zou moeten eten! Ga dus nu de prijzen nog enigszins normaal zijn nog lekker vaak langs je favoriete cafetaria of frietwagen.
Jouw frietje voor de dubbele prijs?
Een aantal maanden geleden schreven we al over de frietprijs die zo hard gestegen was vanwege de oorlog in Oekraïne. De prijs van zonnebloemolie was (en is) namelijk door die oorlog enorm gestegen en ook de energieprijzen namen hard toe. Maar nu is er nog een tegenslag voor de eigenaren van een mobiel frituur. De prijzen voor aardappelen gaan namelijk ook nog stijgen. Waarom? Door het warme weer van afgelopen zomer is de aardappeloogst namelijk heel erg klein. Kleiner dan het ooit geweest is in de afgelopen jaren. Daardoor stijgen de prijzen voor aardappelen ook. En dus zal de prijs van een frietje bij de frituurwagen ook wéér gaan stijgen. Experts verwachten zelfs een prijsverdubbeling. Hoe erg we ook genoten hebben van de hoge temperaturen deze zomer, dit hadden we dan weer niet verwacht.
Geen friet meer bij een IKEA in Duitsland
Wij kunnen het ons in Vlaanderen bijna niet voorstellen. Als bijgerecht is het eigenlijk altijd wel mogelijk om een verse portie frietjes te krijgen. En als er al aardappelen als bijgerecht geserveerd worden, is dit je eigen keuze.
De IKEA in Würzburg stopt echter wel met het serveren van friet. Op social media klinkt er veel onvrede over deze beslissing, die overigens alleen geldt voor deze ene IKEA-vestiging in Duitsland. De IKEA Würzburg zegt hier zelf over dat ze dit doen vanwege de CO2-uitstoot die het maken en bakken van een frietje veroorzaakt. Dit zou namelijk wel vier keer zo veel zijn als bij een portie gekookte aardappelen. Daarom bieden ze dat alleen nog maar aan als bijgerecht.
Voor een frietje kun je dus bij de IKEA in Würzburg niet meer terecht. Hopelijk voor de inwoners daar staan er in de buurt wel nog gewoon een fritwagen of frietwagen, zodat ze alsnog van hun heerlijke frietje kunnen genieten.
450.000 porties friet verkocht op Tomorrowland
Tomorrowland was wel enorm drukbezocht nadat het grootste festival van België twee jaar niet had kunnen plaatsvinden vanwege de covid-pandemie. Omdat er zo veel animo was, werd Tomorrowland dit jaar verspreid over 3 weekenden gehouden, zodat er drie keer zo veel bezoekers konden komen.
Nu staan festivals er natuurlijk om bekend dat er veel gegeten en gedronken wordt. Er zijn enkele leuke feitjes over het eet- en drinkgedrag van de bezoekers van Tomorrowland naar buiten gebracht. Zo werden er ieder weekend in totaal zo’n 1 miljoen biertjes verkocht. En bij een biertje wilden mensen natuurlijk ook een hapje eten. Gelukkig stonden er verschillende mobiel frituurs en frituurwagens op het terrein. Ieder weekend werden er in totaal maar liefst 150.000 porties friet verkocht. In totaal komt dit dus neer op 450.000 porties voor deze hele editie van Tomorrowland.
Maar ook voor mensen die niet van friet houden was er genoeg keuze. In totaal als alle drank- en eetkraampjes naast elkaar geplaatst zouden worden, zou er 1,5 kilometer aan kraampjes staan.
Frietkotcultuur nog niet op UNESCO-werelderfgoedlijst
De zogenaamde Belgische fritkotcultuur staat sinds vijf jaar op de radar als immaterieel werelderfgoed. De toenmalige ministers van Cultuur en Landbouw van de gewesten kwamen namelijk vijf jaar geleden bij elkaar in het atomium om dit te bespreken.
De verwachting was dus dat er snel daarna ook daadwerkelijk een aanvraag bij de UNESCO gedaan zou worden om de fritkotcultuur vast te leggen als immaterieel erfgoed. Echter, tot nu toe zijn er hier nog geen concrete stappen voor gedaan.
De fritkotcultuur houdt onder andere in hoe de aardappel geselecteerd wordt, het snijden van de aardappel in frietvorm, en de manier waarop het opgegeten wordt. Namelijk uit een bakje of uit een puntzak. Ook het met de handen eten hoort hierbij. Precies zoals jij doet wanneer je een frietje bestelt bij je favoriete fritwagen of frietwagen.
Kwalitaria wil uitbreiden naar België
In Nederland zijn de snackbars van Kwalitaria een waar begrip. Waar in België veel lokale frituurwagens en mobiel frituren staan, zijn er in Nederland ook wat meer grotere ketens. Een van deze ketens is Kwalitaria. Kwalitaria heeft echter nu ook de ambitie om zijn franchise-ketens uit te breiden naar België.
Dit is echter niet de eerste keer dat het bedrijf zegt naar België te willen uitbreiden. Ook vier jaar geleden spraken ze deze ambitie al eens uit. Wel zegt Kwalitaria een positieve invloed te kunnen hebben op de Vlaamse markt. Er zijn volgens hen heel veel prima frituren, maar er zijn er ook een hoop waar ‘de tijd heeft stilgestaan’. Juist op deze ouderwetste snackbars wil Kwalitaria zijn pijlen richten. Of het Kwalitaria dit keer wel gaat lukken om uit te breiden naar België, is de vraag.
Saus bij je frietje
Als jij naar je favoriete fritwagen gaat, wat voor frietje bestel je dan? Bestel je een frietje met mayo, met ketchup, met cocktailsaus of nog iets anders? En doe je dan ook nog uitjes op je saus, of vind je dat vreselijk? Hoe groot en hetzelfde de liefde van de meeste Vlamingen voor friet is, zo verschillend is de voorkeur voor de saus. Sommige mensen combineren hun sauzen ook graag.
Daarnaast hebben sommige frietwagens ook speciale sauzen of combinaties van sauzen die ze aanbieden en die populair zijn bij de kopers van een frietje. Bovendien verschillen de sauzen ook nog eens per land. In Nederland zou vrijwel niemand een cocktailsaus bij zijn frietje bestellen. Maar die Nederlanders, die doen weer pindasaus/satésaus bij hun friet. Kun jij je dat voorstellen?
Friet is niet zo ongezond als gedacht
Eet jij graag een vers gefrituurd frietje bij de mobiel frituur? Dan is er nu goed nieuws. Volgens een onderzoek gepubliceerd in Food Chemistry, is er getest of groenten gebakken of gefrituurd beter voor je zijn. Daar kwam uit dat gefrituurde groenten beter voor je zijn qua aantal antioxidanten. Antioxidanten beschermen je tegen kanker en hart- en vaatziekten. Dat groenten gefrituurd beter zijn, betekent ook dat gefrituurde aardappelen meer antioxidanten bevatten.
Let echter wel nog steeds op met het eten van friet uit je favoriete frituurwagen. Iedere dag friet eten blijft natuurlijk niet goed voor je, want er zitten wel flink wat calorieën in. En dan spreken we nog niet eens over de sauzen die je erbij eet…
Festivalseizoen begonnen: friet blijft populair
Afgelopen weekend is het festivalseizoen in België weer begonnen. En dat met een gloednieuw festival genaamd CORE. Rondom het Atomium in Brussel waren zo’n 20.000 festivalgangers heerlijk aan het feesten en aan het genieten van de zon. En vanaf nu zullen alle festivals in België weer op gang komen. Alhoewel het aanbod van foodtrucks op festivals steeds groter en gevarieerder wordt, blijft de frietwagen ongekend populair. Op elk festival waar je komt, kun je altijd wel een frietje halen bij een fritwagen. Soms zijn er zelfs meerdere kramen waar je friet kunt krijgen. Het hoort er ook stiekem wel een beetje bij. Friet in een puntzak op een festival, met een lekker dikke klodder mayo er bovenop. Vieze handen krijg je op die manier gegarandeerd, maar er kan niets tegen de lekkerste festivalfrieten op.
McDonalds weg uit Rusland
De humanitaire crisis in Oekraïne heeft niet alleen gevolgen voor de Oekraïners, maar ook voor de Russen zelf. McDonalds heeft namelijk besloten om zijn 850 vestigingen in Rusland voorgoed te sluiten. Hierbij worden de restaurants verkocht aan lokale ondernemers, maar zullen zij niet het McDonalds logo mogen dragen. Hierbij wordt natuurlijk ook gedacht aan de werknemers en zullen ze doorbetaald worden tot ze nieuw werk vinden en zal worden gestimuleerd dat ze bij het nieuwe restaurant aan de slag kunnen. Meerdere fastfoodketens hadden al aangegeven tijdelijk weg te gaan uit Rusland, maar McDonalds is de eerste die definitief weggaat.
Voor een lekker frietje zullen de Russen nu ook naar een lokale mobiel frituur of frituurwagen moeten gaan. Het is bijzonder dat McDonalds weggaat, want na de val van de Sovjet-Unie was het ongekend populair bij de Russen. McDonalds rekent ook op een afschrijving van maar liefst 1,3 miljard euro.
Zakje friet van meer dan 50 jaar oud gevonden
In de Verenigde Staten vond een stel dat hun huis aan het verbouwen was wel iets heel bijzonders. Ze vonden namelijk een zakje friet van de McDonalds dat, aan de opdruk van het zakje te zien, ongeveer vijftig jaar oud moet zijn. Het bijzondere was dat de frietjes er nog gewoon in zaten. Het stel vond het zelf zo bijzonder dat zelfs de structuur van de frietjes nog zo goed bewaard was gebleven.
Wat ze nu met het meer dan vijftig jaar oude zakje friet gaan doen? Of ze gaan het bewaren als stukje geschiedenis, of ze gaan het verkopen aan de hoogste bieder. Zo’n bieder zou het dan ook kopen voor de historische waarde, want voor een vers frietje kun je beter langsgaan bij je lokale frituurwagen of mobiel frituur.
Tekort aan zonnebloemolie ramp voor frietbakkers
De Belgen slaan friet-alarm, meldt De Telegraaf in hun nieuwskop. En dat is niet voor niets. Wij Belgen halen namelijk zo’n 75% van onze zonnebloemolie uit Oekraïne en Rusland, maar die toevoer ligt nu helemaal stil. Onze friet wordt gebakken in frituurolie, gemaakt van zonnebloemolie. Dat de toevoer van zonnebloemolie nu helemaal stilligt, betekent dat er flinke tekorten kunnen gaan ontstaan. Hierdoor kan de prijs van zonnebloemolie enorm gaan stijgen, waardoor een frietje een stuk duurder wordt. Het kan ook zelfs gebeuren dat je favoriete fritwagen dicht moet omdat ze geen zonnebloemolie meer hebben, als er echt te grote tekorten ontstaan. Dit zou natuurlijk een ramp zijn voor iedere frietwagen.
Werken in een mobiel frituur?
Door de coronatijd zijn veel mensen die in de horeca werken overgestapt naar ander werk, omdat er zo lang niets voor ze te doen was. Ook vele frituurwagens moesten noodgedwongen gesloten blijven. Alhoewel afhalen en bezorgen nog wel mogelijk was, mocht de mobiel frituur niet meer op grote feesten en evenementen staan. En dat is juist waar ze juist vaak ingezet worden. Veel eigenaren van frituurwagens zijn dus weer op zoek naar nieuw personeel, vooral nu alle maatregelen weer opgeheven worden. Werken op festivals, bruiloften en jaarmarkten, dat is toch fantastisch? En natuurlijk kun je dan zelf ook af en toe lekker een frietje eten.
Frietwagen naar de grens met Oekraïne
Twee Nederlandse eigenaren van een fritwagen, Franky en Coen, hadden het zo te doen met de vluchtelingen uit Oekraïne, dat ze besloten om naar de grens te rijden. Met twee volle busjes en een frietwagen deden ze er 16 uur over om aan te komen. Nu maken ze duizenden Oekraïners blij met een frietje of een heerlijke snack. Iedere dag wordt er wel zo’n 1000 kilo friet geleverd bij hun kraam in Polen. Sommige mensen juichten zelfs toen ze de frietwagen zagen staan. Veel vluchtelingen moesten halsoverkop hun huis verlaten en hebben daardoor soms al een hele tijd niets gegeten. Het enige dat telt is om het land uit te komen. Als er dan een frietje voor ze klaarstaat, of een lekkere snack, dan kunnen ze even alle zorgen vergeten en iets lekkers eten.
Friet wordt steeds duurder
De invloed van de oorlog die gaande is in Oekraïne is merkbaar. Veel mensen vrezen voor hun leven en vluchten richting het westen van Europa. Echter, de oorlog in Oekraïne heeft ook gevolgen voor de frituurbranche. De energiekosten van je favoriete frituurwagen lopen namelijk zo ver op, dat je dat binnenkort gaat merken. Frituurpannen werken namelijk vaak op gas en je hebt de frituur natuurlijk wel nodig om de heerlijkste frieten en snacks klaar te maken. Maar dat is niet het enige, want ook de prijzen van bijvoorbeeld de vorkjes, de bakjes en de frituurolie zijn gestegen. Hierdoor zal ook jij dit binnenkort merken, want de prijs van een frietje zal omhoog moeten als je favoriete mobiel frituur deze hoge kosten wil dekken.
Zelf friet knapperig maken
Vind jij een frietje uit de frietwagen of fritwagen het lekkerste, of maak je je friet het liefste zelf? De meningen zijn hier sterk over verdeeld. De meeste mensen kunnen hun friet namelijk niet zo lekker maken als dat een professionele frietenbakker dit kan. Toch geven wij je wat tips om de lekkerste frieten zelf te bakken.
Het knapperig maken van je frieten is namelijk vaak het struikelblok. Dit los je eenvoudig op door wanneer je de aardappelen gesneden hebt, ze een half uur te laten weken in een bak koud water. Doe er dan ook een eetlepel zout bij. Als je vervolgens je frietjes gaat bakken, moet je ze wel goed afdrogen. Doe dit voorbakken op 160 graden voor 5 minuten lang. Vervolgens bak je de frieten echt om ze te gaan eten op 175 graden.
Friet eten tijdens je vlucht bij Transavia
Goed nieuws voor alle frietliefhebbers die graag met Transavia naar een zonnige bestemming vliegen. Vanaf 10 maart is een smakelijk frietje met mayo (vegan of truffel) niet meer alleen verkrijgbaar in je favoriete frituurwagen en mobiel frituur, maar ook in het vliegtuig bij Transavia. Je vraagt je misschien af, hoe kan dat? Een frituur in het vliegtuig is toch niet mogelijk? Samen met een vliegtuigvoedselontwikkelaar is het toch gelukt om friet te maken dat een knapperig randje krijgt in de oven die maar maximaal 150 graden heet mag worden. Er is zo’n twee jaar aan gewerkt, dus er kan vanuit gegaan worden dat het nu perfect is. Binnenkort geniet jij dus ook in het vliegtuig van de lekkerste frieten.
Lagere frietproductie in België
Waar twee weken geleden in Japan sprake was van een friettekort, ontstaan er ook in België problemen met de frietproductie. Het Belgapom, de branchevereniging, meldt dat er veel aardappeltelers en frietproducenten in quarantaine zitten vanwege de oplopende coronacijfers. Hierdoor ontstaat er een gespannen markt. Daardoor stijgen ook de aardappelprijzen en dus ook de frietprijzen in de fritwagen ten opzichte van 2021. Aan de andere kant zijn de prijzen van 2021 ten opzichte van 2020 flink gedaald, dus een stijging nu werd wel verwacht.
Hopelijk kunnen de frietproducenten snel weer uit quarantaine, zodat jij gewoon kunt blijven genieten van een frietje bij je favoriete frietwagen.
Kleinere frietporties in Japan
Friet wordt niet alleen in België gegeten, maar is over de hele wereld te verkrijgen. Waar natuurlijk niets onze Vlaamse frieten uit een frituurwagen of mobiel frituur overtreft, gaan we stiekem toch allemaal wel eens naar de McDonalds voor de heerlijke dunne frietjes die ze daar verkopen.
Helaas voor de Japanners zijn er grote aardappeltekorten en worden hun frietporties opnieuw verkleind bij de McDonalds. Waar geheel december al alleen nog een kleine portie friet besteld kon worden, maar dit rond de jaarwisseling weer was opgelost, wordt dit nu opnieuw ingevoerd. Er worden namelijk nog steeds minder aardappelen geleverd aan Japan vanwege de slechte weersomstandigheden. Veel van hun aardappelen komen namelijk uit Canada, waar begin december een haven was overstroomd.
Frieten bakken voor de kansarmen
De periode rond kerst en oud en nieuw hoort voor iedereen een feestelijke periode te zijn. Aldus, dat vindt Benji Stappen van Frituur Yvonne. Deze snackbar in Aalten bezorgde mensen die het wat minder breed hebben ook lekkere frieten. In totaal hebben ze maar liefst 150 kilo friet uitgedeeld. Het OCMW in Aalten koos de mensen uit die een bon kregen voor gratis frieten en een gratis snack. Maar Frituur Yvonne heeft dit niet alleen verzorgd, ook enkele leveranciers droegen bij aan deze fantastische actie. Wellicht kan in de toekomst een andere frietwagen ook een soortgelijke actie opzetten om ook kansarmen in andere gemeenten eens in de watten te leggen. Zelf ook toe aan een lekkere snack? Bezoek gerust eens onze fritwagen voor een portie heerlijke friet of een lekkere snack.
Bij De Honger Stiller kunnen wij aan al uw wensen voldoen. Neem voor bijzondere of speciale wensen contact met ons op per e-mail of telefoon.